„Różnica w bilansie wody” – to różnica pomiędzy wskazaniami głównych liczników wody MPWiK a sumą zużyć wody liczników indywidualnych w mieszkaniach.
Rozliczenie różnic w bilansie wody wynika z Ustawy z dnia 7.06.2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001r. art. 6 ust 6. pkt. 3 oraz art. 26 ust. 3,:
- art. 6 ust 6. pkt. 3 „właściciel lub zarządca rozlicza, zgodnie z art. 26 ust. 3, różnicę wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody”
- art. 26 ust. 3 „właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań, o której mowa w art. 6 ust. 6 pkt. 3. Należnościami wynikającymi z przyjętej metody rozliczania obciąża osobę korzystającą z lokalu w tych budynkach”.
Spółdzielnia mieszkaniowa „Bieńczyce” jako zarządca budynków wielolokalowych odprowadza opłaty za dostawę wody i odprowadzanie ścieków na podstawie art. 27 ust. 1 tj w oparciu o wskazania wodomierza głównego MPWiK.
Oznacza to że faktury z MPWiK za dostawę wody i odprowadzanie ścieków wystawiane są na podstawie odczytów z wodomierza głównego MPWiK a nie sumy wodomierzy indywidualnych.
Wodomierze indywidualne mają za zadanie określenie zużycia wody w danym lokalu mieszkalnym, oraz służą jako podzielniki kosztów do rozliczeń powstałej różnicy w bilansie wody w budynku.
Według opracowań naukowców powszechnie występujące różnice między sumą odczytów indywidualnych liczników a wskazaniem wodomierza głównego mogą sięgać 10 % oraz wynikać z:
- przecieków w instalacjach spowodowanych czynnikami technicznymi – awarie,
- wypływem wody poniżej progu rozruchowego wodomierza – cieknące krany i spłuczki,
- niejednoczesności odczytów wodomierzy na głównych ujęciach, (w przypadku naszej Spółdzielni ten czynnik nie ma dużego wpływu),
- stosowania ryczałtu przy braku odczytu wodomierza w mieszkaniu (w przypadku naszej Spółdzielni ten czynnik nie ma dużego wpływu),
- zaokrąglenia odczytu do pełnych m3 (ma znaczenie przy niewielkim poborze wody w lokalu),
- użycia spłuczek ciśnieniowych (powoduje „zrywanie” sprzęgła magnetycznego wodomierza, pomiar może zostać zafałszowany nawet o 50%),
- uszkodzenia lub ingerencji w wodomierz,
- zapowietrzenia instalacji – uderzenie hydrauliczne możliwe po każdorazowej awarii na sieci zewnętrznej, szczególnie gdy wodomierz zainstalowany jest na najwyższym punkcie instalacji,
- zaniku ciśnienia dyspozycyjnego spowodowanego zadławieniem zaworu przed wodomierzem, zarośniętą, zamuloną instalacją wewnętrzną w budynku lub lokalu, zarośniętą wężownicą w piecykach gazowych, zabrudzonymi sitkami wylewek w bateriach punktów czerpalnych wody,
- indywidualnego błędu wskazań wodomierzy, mieszczących się w granicach dopuszczalnego błędu.
W otrzymywanych przez Państwa rozliczeniach, celem weryfikacji odczytów zdalnych i faktycznych wskazań wodomierzy, Spółdzielnia podaje nie tylko ilość zużytej i rozliczanej wody w lokalu, ale również odczytane stany liczników.
W przypadku jakichkolwiek niezgodności faktycznego stanu wodomierza ze stanem odczytanym przez moduł radiowy, właściciel lokalu powinien niezwłocznie skontaktować się ze Spółdzielnią w celu ich wyjaśnienia. Niezgodności zostałyby dopiero ujawnione przy wymianie legalizacyjnej wodomierzy.
Zgodnie z § 24 i 26 Regulaminu rozliczania kosztów i przychodów oraz zasad ustalania opłat za użytkowanie lokali, różnica w bilansie wody występująca w budynku, rozliczana jest na poszczególne lokale udziałami wynikającymi z indywidualnego zużycia wody w danym lokalu.